Afrika is de komende jaren de markt die voor bierbrouwers de meeste mogelijkheden biedt.
Dat zeggen analisten van Rabobank in een maandag gepubliceerd rapport.
Afrika overvleugelt de komende jaren Azië als continent waar de bierconsumptie het snelst groeit, denken de marktvorsers. Zij mikken tot 2018 op een jaarlijkse groei van de pilsconsumptie in Afrika van 6 procent. Voor Azië wordt een groei van 3,6 procent becijferd en voor Zuid-Amerika 2,9 procent.
De afgelopen jaren vormden de opkomende economieën, met Azië (vooral China) voorop, de motor achter de wereldwijde groei van de bierconsumptie. Dat was voor de brouwers een zegen omdat daarmee de afzwakkende vraag naar bier in westerse landen kon worden gecompenseerd.
Minder potentiële pilsdrinkers
Volgens de Rabo-analisten blijft Azië de komende jaren belangrijk voor de wereldwijde bieromzet, maar groeit de bevolking van 18 jaar en ouder en daarmee het potentieel pilsdrinkers tot 2018 het snelst in Afrika.
Grote brouwers als Heineken en SAB Miller hebben al een sterke marktpositie in Afrika die zij verder kunnen uitbreiden, maar het continent biedt ook kansen aan nieuwkomers. Die doen er dan wel goed aan zich te richten op specifiek deel van de Afrikaanse markt.
Talrijke valkuilen in Afrika
Rabobank wijst er bovendien op dat zakendoen in Afrika niet eenvoudig is, de valkuilen zijn talrijk. Ook om die reden is het verstandig dat nieuwkomers de Afrikaanse markt eerst opgaan via de export van hun product.
Als op die manier eenmaal een marktpositie is verworven, dan pas zouden de brouwers lokale productie van hun bier kunnen overwegen.
Lees ook
Waarom Heineken leunt op Azië en Afrika
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl